Stres na pracovisku – ako proti nemu bojovať? | Fixel.sk

08.09.2024

Stres na pracovisku má zásadný vplyv na produktivitu, zvládanie pracovných úloh a kvalitu medziľudských vzťahov. Ľudia, ktorí stresu čelia opakovane alebo dlhodobo, môžu na sebe pociťovať zhoršenie fyzického i psychického zdravia. Čo robiť, ak chcete dostať stresové situácie pod kontrolu? Na čo sa zamerať v organizácii práce a vo vzájomných vzťahoch?

Hoci sú niektoré profesie viac stresujúcejšie ako iné, nedá sa tvrdiť, že existuje práca, v ktorej stres nemá šancu. Do istej miery pôsobí pracovný stres ako aktivátor a zvyšuje rýchlosť dokončenia úloh. Taký stav pozná zrejme každý zamestnanec, pred ktorým stojí splnenie zadaných úloh do konkrétneho termínu. Avšak, pracovať v podmienkach, ktoré „dávajú zelenú“ opakovaným vypätým situáciám, má úplne opačný efekt. Stresujúce pracovné prostredie negatívne vplýva na výkon a podieľa sa aj na vyššej miere absencií.

Príčiny stresu na pracovisku

Či ste zamestnanec alebo zamestnávateľ, skôr, ako sa pustíte do boja so stresom, pokúste sa presne identifikovať, prečo stresujúce situácie vznikajú. Môže ísť o jeden, no i viacero dôvodov. Toto sú najčastejšie príčiny stresu na pracovisku:

  • nadmerné pracovné zaťaženie, zadávanie úloh navyše;
  • nevyhovujúci pracovný čas;
  • nedostatočná a neúčinná komunikácia na pracovisku;
  • nevhodné pracovné podmienky;
  • neistota pracovnej pozície;
  • vplyv súkromného źivota.

V akých oblastiach vykonať zmeny smerom k odbúraniu stresu?

Zamerajte sa na rovnomerné rozloženie úloh

Pracovné zaťaženie, prelínanie viacerých úloh, neefektívny multitasking či neschopnosť povedať „nie“. To všetko vedie k zvýšenej úrovni stresu. Pracovné úlohy by mali byť zadávané rovnomerne a vždy vzhľadom na charakter danej pozície. Vo chvíli, kedy sa dostanete do časového stresu a svoje povinnosti nedokážete načas splniť, je dobré okamžite komunikovať s riadiacim pracovníkom, aby ste nezostali dlhodobo zavalení pod náporom práce, ktorá je nad vaše sily.

Nastavte podmienky pre jasnú komunikáciu 

Aká atmosféra vládne vo vašom tíme? Majú všetci jasno o tom, aká je ich náplň práce a aké ciele je potrebné dosiahnuť? Dobré medziľudské vzťahy nie sú na pracovisku samozrejmosťou a často viaznu na nedostatočnej komunikácii. Využite k tomu rôzne prostriedky, pri ktorých budete mať istotu, že nezostanú bez povšimnutia. Kým množstvo správ v internej komunikácii môže sprevádzať chaos a nepochopenie, rozpis jednotlivých úloh na nástenke alebo viditeľne umiestnenej tabuli dáva jasné inštrukcie.

Nepúšťajte sa na pracovisku do konfliktov 

Vzťahy medzi spolupracovníkmi nebývajú vždy ideálne. Na jednom pracovisku sa stretávajú ľudia s rôznymi názormi, hodnotami a životnými cieľmi. Pozor na prehnanú súťaživosť, ohováranie na pracovisku, no kritickým je aj nadmerné zdieľanie osobného života. Udržte si istú formálnosť a profesionalitu. Jednoduchšie sa tak vyhnete konfliktom, ktoré sú emočne silné, stresujúce a v konečnom dôsledku môžu i ohroziť vašu pozíciu.

Stavte na plánovanie 

Ak každý deň prichádzate do práce s tým, že neviete, čo vás čaká, je veľmi jednoduché „vytvoriť“ z práce dôvod ranných bolestí brucha. Pri niektorých pracovných pozíciách sa nedá predvídať celý deň, no aspoň základná predstava dňa vám dá možnosť nepodľahnúť náporu práce a na nič nezabudnúť.

Naplánujte si, kedy budete odpovedať na e-maily a telefonáty. Kedy sa budete venovať fakturácii alebo inej administratíve. Skúste sa zamyslieť, kedy máte najproduktívnejšiu časť dňa a vtedy riešte najťažšie úlohy alebo také, ktoré vyžadujú vašu kreativitu. Využite k tomu nástenné plánovače alebo diár. Postupné zvládanie menších úloh vám pomôže zmierniť pocit stresu. Do režimu pracovného dňa nezabudnite zaradiť i fixný čas na obednú prestávku.

Vytvorte si prostredie, v ktorom sa cítite pohodlne 

Hluk, nedostatočné osvetlenie, vydýchaný vzduch, málo priestoru, nepohodlný stôl, tvrdá stolička, všade sa povaľujúce papiere – to všetko a ešte viac môže súvisieť s vaším zlým pocitom z práce a zvyšujúcou sa úrovňou prežívaného stresu.

Prostredie, v ktorom trávite minimálne tretinu dňa, by malo podporovať vašu produktivitu, sústredenosť a kvalitu práce. Poobzerajte sa okolo seba a hľadajte riešenie, ktoré by viedlo k väčšiemu pohodliu a poriadku okolo vás. Potrebujete lepšiu organizáciu dokumentov, priestranný stôl alebo kancelárske kreslo?

Naučte sa odpojiť od práce 

Niektoré situácie si vyžadujú byť na linke aj po pracovnej dobe a dvíhať telefón alebo odpovedať na správy. No ak takéto aktivity mimo pracovnú dobu opakovane narúšajú váš súkromný život a nedovolia vám naplno vypnúť, stres z práce sa dostaví skôr, ako by ste očakávali. Nastavte si pracovné podmienky tak, aby ste mali nad náplňou práce kontrolu a nežili v neistote, že sa objaví výzva, ktorú treba neodkladne riešiť.

U nás vo Fixel.sk veríme, že aj kvalitné kancelárske potreby a vybavenie kancelárie pozitívne vplývajú na pohodovú pracovnú atmosféru. Nenechajte si ujsť našu širokú ponuku!

Ďalšie články

Ako vplýva kancelárska práca na zdravie? | Fixel.sk

V istých oblastiach sa však môže i kancelárska práca negatívne podpísať na zdraví. Aké zmeny vykonať, aby práca v kancelárii nepredstavovala záťaž?

Zobraziť celý článok

Stres na pracovisku – ako proti nemu bojovať? | Fixel.sk

Stres na pracovisku má zásadný vplyv na produktivitu, zvládanie pracovných úloh aj kvalitu medziľudských vzťahov. Ako bojovať proti stresu na pracovisku?

Zobraziť celý článok

Kancelárske potreby a ich pozitívny vplyv na podnikanie | Fixel.sk

Kancelárske potreby nie sú iba obyčajné nástroje na nevyhnutné úkony súvisiace s chodom kancelárie. Pozrite sa, ako pozitívne vplývajú na podnikanie.

Zobraziť celý článok

Laminovanie: Kedy a prečo sa oplatí používať laminátor? | Fixel.sk

Čo sa oplatí vedieť o laminácii? Ako prebieha tepelná laminácia a laminácia za studena? Pozrite si zaujímavosti o laminátoroch a vyberajte s prehľadom.

Zobraziť celý článok

Magnetické a flipchartové tabule: Čomu pri výbere venovať pozornosť? | Fixel.sk

Medzi nástroje, ktoré ponúkajú skvelý priestor na názornosť a prezentáciu nápadov patria tabule. Aké vlastnosti majú magnetické

Zobraziť celý článok

Praktické tipy, ako archivovať dokumenty | Fixel.sk

Je pre vás archivácia dokumentov v kancelárii malým postrachom? Pozrite si praktické tipy, ako archivovať dokumenty prehľadne, efektívne a bez stresu.

Zobraziť celý článok

Kancelárske potreby, ktoré urobia vašu prácu efektívnejšou | Fixel.sk

Viete o tom, že správny výber kancelárskych potrieb dokáže vašu prácu zefektívniť a zjednodušiť tak každodenné rutinné úlohy? Poďte sa spoločne s nami pozrieť na kancelárske potreby, ktoré by nemali chýbať vo vašej výbave.

Zobraziť celý článok

Ako vybaviť modernú kanceláriu? | Fixel.sk

Ak stojíte pred výzvou, ako vybaviť modernú kanceláriu, zohľadnite najmä jej funkčnosť a pohodlie. Poradíme, aké prvky by v kancelárii nemali chýbať.

Zobraziť celý článok

1 2